Äiti rakasti kukkia, mutta enemmän lapsia

4.12.2022

Ehkä hän olisi näin itsekin toivonut, että muistokukka-rahat osoitetaan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Sodankylän paikallisyhdistykselle, lasten ja lapsiperheiden iloksi. Kiitos kaikille teille,  jotka osallistuitte näin, suuren surumme jakamiseen.

Äiti kertoi olleensa aikoinaan  MLL:n paikallisyhdistyksen ensimmäinen puistotäti Sodankylässä. Varsinaisen elämäntyönsä hän teki Kylälaakson päiväkodissa lastenhoitajana. Äiti sai olla mukana rakentamassa Kylälaakson lapsimyönteistä  ja elämänmakuista pedagogiikkaa, joka tunnettiin etelässäkin.

Kylälaakson päiväkodin työyhteisö piti omastaan huolta viimeiseen asti lämpimästi,  hauskastikin muistellen,  ja saatellen. Kiitos Meri-Liisa ja Riitta, Mervi,  Anne, Helena,  Osku, Auli, Orvokki  ja Aino.

MLL:n tunnuslause Lapset ensin, oli kyllä Kylälaakson ja myös äidin motto ihan viimeiseen saakka.

19.9. kun olimme Sopukassa käymässä, äitiä huoletti odotushuoneessa kovasti yskivä pieni tyttö, että eikö tyttö pääsisi jo hoitoon, kello oli paljon. Myöhemmin, kun äiti itse istui tutkimushuoneen sängyn reunalla, hän vaikutti  ikuiselta pikku tytöltä, joka heilutteli huolettomasti jalkojaan ja kysyi, että eikö lähdetä jo pois. Parin tunnin päästä sitten lähdettiin, eikä takaisin koskaan tultu.

Liisa-äitimme sai säihkyä leikin iloa ja lumoa 85 vuotta.

Jaana ja Johanna Suopanki

Paikallisyhdistyksemme kiittää muistokukkarahojen lahjoittamisesta sodankyläläisten lasten ja lapsiperheiden hyväksi.